maanantai 5. heinäkuuta 2021

Retki Isosaareen

Viikonloppuna kävimme emännän sekä hänen perheensä kanssa ihmettelemässä Helsingin Isosaarta.

Isosaari on osittain yleisölle avattu puolustusvoimien linnoitettu saari, jossa emännän isä sekä oma isäni on suorittanut aikoinaan asepalveluksen. Retken tarkoitus oli viedä emännän isä käymään saarella.

Lauttamatka saareen kesti n. 40 minuuttia. Matka meni nopeasti kahvia juodessa ja maisemia ihmetellessä. Aamupäivällä saareen päästyämme oli jo melko lämmin keli.

Saarella oli noin kahden kilometrin mittainen saarikierros, jota pitkin päätimme lähteä tutkimaan saarta. Ensimmäisenä päädyimme vanhalle kasarmirakennukselle. Kasarmirakennuksella emännän isä kertoi majoittuneensa palveluaikana alemmassa kerroksessa. Oma isäni on kertonut majoittuneensa ylemmässä kerroksessa. Oma isäni tosin paljon myöhempänä ajanjaksona, kuin emännän isä.

Kasarmi edestä

Kasarmi takaa

Siitä sitten jatkoimme matkaa ja päädyimme leirintäalueelle, jossa pidimme pienen tauon. Tämän jälkeen jatkettiin matkaa lähes kokonaan heinän peitossa olevaa tietä pitkin. Tien päätyttyä päätimme emännän veljen kanssa jostain syystä lähteä kikkailemaan kivikkoista rantaa pitkin. Tämä ei ollut kovin hyvä idea, mutta onneksemme löysimme metsäpolun, jota pitkin löysimme takaisin tielle.

Siitä sitten jatkoimme melko pitkän matkaa todella kuumaksi osoittautunutta tietä pitkin. Tien varressa oli muistomerkki, joka oli osoitettu "vakaumuksensa puolesta punaisten puolella henkensä antaneiden muistolle".

Vakaumuksensa puolesta punaisten puolella henkensä antaneiden muistolle
Vakaumuksensa puolesta punaisten puolella henkensä antaneiden muistolle.

Tien päässä oli T-risteys, jossa erkanimme emännän kanssa eri suuntaan kuin muu ryhmä. Emännän kanssa päätimme lähteä etsimään saaren kuuluisia rannikkotykkejä sekä kasematteja. Siellä tulikin sitten juoksenneltua kohteita kuvaamassa.

Sisätiloihin oli tietenkin päästävä tutkimaan rannikkotykkiä.

Kasemattien jälkeen kävelimme kallioista rantaa pitkin aika pitkän matkaa. Kunnes totesimme, että on järkevämpää kääntyä takaisin, kuin kiertää koko saari kivikossa. Auringon porottaessa pilvettömältä taivaalta.

Palattuamme takaisin niin sanotusti lähtöruutuun, liityimme muuhun porukkaan odottelemaan lautan lähtemistä takaisin helsingin kauppatorille.

Retki oli kaiken kaikkiaan mukava, vaikka itsestä tuntui, ettei siellä hirveesti mitään mielenkiintoista ollut, paitsi tietenkin muutama kasematti. Tai sitten emme vain löytäneet kohteita. 😄 Vähän pettymys oli, että yleisön nähtävillä olevat kasematit oli kaikki suljettu ja vain yhteen pääsi ihmettelemään rannikkotykkiä sisätiloista. Itseä olisi kiinnostanut myös majoitustilat ja muut aiheeseen liittyvät asiat.

Arkiset seikkailut löytyvät myös Facebookista.

Sivusta tykkäämällä saat uusimmat turinat etusivullesi, linkki sivulle: